Johanna Danielsson, föreståndare på Blåklockan och Norra Storgatan, är nu tillbaka efter sin föräldraledighet. Vi har bestämt möte idag för att samtala lite om hennes tankar kring sitt arbete som föreståndare och om det nyöppnade boendet Norra Storgatan.
Utbildning
Johanna har varit med sedan Lansen Omsorg startade 2015 och boendet Blåklockan öppnade. Efter det har nya gruppboenden tillkommit i takt med att efterfrågan ökat. Johanna är utbildad socionom och har även vidareutbildat sig inom LSS lag stiftningen. Hon har flera års erfarenhet av den här sortens arbete. Till exempel har Johanna tidigare jobbat som enhetschef inom äldreomsorgen och har även flera års erfarenhet inom HVB där hon arbetat både som behandlingspersonal och föreståndare.
Arbetsuppgifter
Att arbeta som föreståndare på Lansen Omsorg innebär många olika arbetsuppgifter och ingen dag är den andra lik. Johanna har bland annat hand om personalrekrytering och kontakten med handläggare. Hon påtalar att det är viktigt att jobba verksamhetsnära med både personal och de boende, det skapar en trygghet hos alla.

Att Johanna trivs på sin arbetsplats råder det inga tvivel om. Hon är engagerad i det som händer på boendet och ägnar tid till både de boende och att personalen har det bra.
Omtyckta Freja
Hunden Freja, som är 4 år, har varit med sin matte på jobbet sedan hon var 8 veckor gammal. Hon är omtyckt av de boende, som gärna tar en promenad med henne och ger henne klappar och kärlek. Ibland kan det hända att vi har boende som antingen är allergiska eller hundrädda. Då får Freja vänta på sin matte på kontoret istället.
Freja är en underbart snäll hund, men har en egen vilja vilket hon tydligt visar idag. Hon har nämligen bestämt sig för att hon inte vill vara med på bild trots stor motivation från Johanna, som lockar med både godis, ropar pizza och gör glada tillrop. Efter många försök går Freja till slut med på att vi tar en bild.

Hur länge är egentligen snart
En boende knackar på kontorsdörren där vi sitter och samtalar. Personen har lite frågor om den dagliga verksamheten. Johanna ber den boende att få återkomma om 20 minuter. Det är viktigt att uppge en tid, säger Johanna. Att säga att man återkommer snart är inget alternativ, för hur ska man veta hur länge ”snart” är?
”Johanna fortsätter berätta om sina tankar. Det är viktigt med en trygg boendemiljö och att vi tillgodoser behovsanpassad stöttning i vardagen. Vi ska erbjuda den boende ett aktivt liv där man känner en meningsfullhet i vardagen och en delaktighet i samhället.”
En meningsfull vardag
Vår dagliga verksamhet, Aspnäset, som öppnade i april är en av möjligheterna vi har att kunna erbjuda den boende en meningsfull vardag utifrån personens egna förutsättningar. Den dagliga verksamheten har slagit väl ut och blivit populärt hos våra boende. Det är fantastiskt roligt, säger Johanna, och ler stort.
Nya förfrågningar
När vi får förfrågningar om nya placeringar på Blåklockan eller Norra Storgatan åker jag och verksamhetschefen Nisse ut och träffar personen som vill flytta hit och införskaffar oss den informationen vi behöver. Ibland vill personen besöka vårt gruppboende innan beslut tas. Då är man välkommen att besöka oss så man får se hur lägenheten ser ut och hur gruppboendet är utformat.
Nyöppnat boende
Vårt nyöppnade boende på Norra Storgatan har fortfarande några platser kvar och vi håller på att bygga upp verksamheten tillsammans med de boende. Vi har ju gjort det här några gånger innan, med tanke på att Norra Storgatan är vårt fjärde boende, så det finns en stabil grund att luta oss mot. Vi har en otroligt engagerad personal och vi håller just nu på att sätta ihop personalgruppen till Norra Storgatan. Stommen i personalgruppen är personer som jobbat inom Lansen Omsorg en längre tid och är väl insatta i arbetssättet här. Det ger en trygghet för de boende.
Veckan lider mot sitt slut
Det är fredag eftermiddag och arbetsveckan börjar dra sig mot sitt slut för Johanna. Hon packar ihop sina saker, går ut till gemensamhetsdelen och söker upp den boende som hade lite frågor angående den dagliga verksamheten. Det samtalas och hörs glada skratt emellanåt. Det märks att Johanna är en uppskattad person bland de boende. Efter samtalet hämtar Johanna väskan på kontoret, vinkar till samtliga och ropar trevlig helg!
Har du frågor som rör verksamheten
Är du intresserad av att komma och titta på en lägenhet på Norra Storgatan? Eller har du frågor som rör placeringar eller verksamheten är du välkommen att kontakta antingen Johanna eller vår verksamhetschef Nils-Eric (Nisse).

Johanna Danielsson:
0492-770063
johanna.danielsson@lansenomsorg.se

Nils-Eric Bulow (Nisse):
0492-770064
nils-eric.bulow@lansenomsorg.se